Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025

ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ:ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ Α'

 Σήμερα γιορτάζει ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος - e-evros.gr

Η σημερινή Κυριακή, αγαπητοί μου αδελφοί, είναι η πρώτη Κυριακή του ανατέλλοντος έτους και ονομάζεται από την Εκκλησία μας Κυριακή προ των Φώτων. Γιατί, αυτό που θέλει ουσιαστικά να πετύχει η σημερινή ημέρα, μέσω των ύμνων της και του Ευαγγελικού αναγνώσματός της, είναι να μας προετοιμάσει και να μας συνδέσει με την μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων που σε λίγες ημέρες θα εορτάσουμε. Το περιεχόμενο, λοιπόν, της σημερινής Ευαγγελικής περικοπής είναι η προετοιμασία μας για τη Βάπτιση του Κυρίου, γι’ αυτό και το Ευαγγέλιο προβάλει το πρόσωπο του Τιμίου Ενδόξου Προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου.

Οι πρώτοι που αναφέρθηκαν στην προσωπικότητα του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, πολλά χρόνια πριν από τη γέννησή του, ήταν οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, οι οποίοι μίλησαν για τον ερχομό του αγγελιοφόρου πριν από την έλευση του Μεσσία. Είναι αυτός που θα προετοιμάσει τον δρόμο του Κυρίου, εξ’ ου και Πρόδρομος, και με το δυνατό κήρυγμά του θα είναι η διά της μετανοίας ετοιμασία των ανθρώπων να δεχτούν τον Χριστό. Αλλά, η πιο συγκλονιστική μαρτυρία για τον Τίμιο Πρόδρομο είναι αυτή του ίδιου του Χριστού μας, που λέει ότι: «ουκ εγήγερται εν γεννητοίς γυναικών μείζων Ιωάννου του Βαπτιστού». Σας βεβαιώνω, λέει ο Κύριος, πως μητέρα δε γέννησε ως τώρα άνθρωπο πιο μεγάλο από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Αυτή τη διαβεβαίωση έδωσε και ο Αρχάγγελος Γαβριήλ στον Ιερέα Ζαχαρία, πατέρα του Τιμίου Προδρόμου, όταν εμφανίστηκε και του ανήγγειλε τη γέννηση του παιδιού: «έσται μέγας ενώπιον Κυρίου».

Αλήθεια, έχουμε σκεφτεί γιατί ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος είναι τόσο μεγάλος; Γιατί, αδελφοί μου, ο Άγιος Ιωάννης διέθεσε, όσο κανείς άλλος Άγιος της Εκκλησίας μας, την ύπαρξή του στη διακονία του Κυρίου. Δεν έζησε στιγμή για τον εαυτό του, αλλά για τον Κύριό του. Ο Πρόδρομος, ήταν ο πρώτος που εγκαινίασε τον θεσμό της μαρτυρικής αγάπης και του θεϊκού έρωτα για χάρη της Αγίας Τριάδος!
Ο Χριστός ήταν πάντοτε, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, ο Κύριος της ύπαρξής του. Όπως ακριβώς η Παναγία μας με το «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου», υπακούει στο θέλημα του Θεού και αφιερώνεται ολοκληρωτικά στην κοινωνία της αγάπης Του, έτσι και ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος αποδέχεται ελεύθερα το θέλημα του Θεού και το κάνει θέλημα της ίδιας της ζωής του. Δεν είναι τυχαίο που αριστερά και δεξιά από την Εικόνα του Κυρίου στο Τέμπλο της Εκκλησίας μας, βρίσκονται πάντα ο Πρόδρομος και η Κυρία Θεοτόκος. Γιατί, είναι αυτοί που σε όλη τους τη ζωή δεν έπαψαν στιγμή να διακονούν τον Θεό και να συμβάλουν στο έργο της σωτηρίας των ανθρώπων.

Ο Ιωάννης, λοιπόν, δε ζει για τον εαυτό του, αλλά ζει και αναπνέει για τον Χριστό. Τι λέει κάποια στιγμή για να εκφράσει τον θεϊκό έρωτα που είχε βαθιά στην ψυχή του; «Εκείνον δει αυξάνειν, εμέ δε ελαττούσθαι», δηλαδή, του Κυρίου το έργο πρέπει να μεγαλώνει και το δικό μου να μικραίνει.  Έτσι, μικραίνει τον εαυτό του για να αυξήσει τον Χριστό. Ξεχνάει ο ίδιος τις δικές του υλικές ανάγκες,  γίνεται μέγας ασκητής και νηστευτής, αποκτά ισχυρή φωνή μέσα στην έρημο, για να ετοιμάσει τον κόσμο για τον ερχομό του Μεσσία.

Το σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα κλείνει με τα λόγια του κηρύγματος του Αγίου Ιωάννου  στην έρημο: «Έρχεται μετά από μένα Εκείνος που είναι δυνατότερος μου, που εγώ δεν είμαι ικανός να σκύψω να λύσω το λουρί από τα υποδήματά Του. Εγώ σας βάπτισα στο νερό, Αυτός θα σας βαπτίσει στο Άγιο Πνεύμα».

Ας κρατήσουμε, αδελφοί μου, αυτή την τελευταία φράση του Τιμίου Προδρόμου, «εγώ σας βάπτισα στο νερό, Αυτός θα σας βαπτίσει στο Άγιο Πνεύμα», γιατί αυτή η φράση είναι το κλειδί για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε το νόημα της εορτής των Θεοφανείων. Ο Χριστός μας, ήρθε στον Ιορδάνη και βαπτίστηκε και με τη Βάπτισή Του φανέρωσε το Μυστήριο της Αγίας Τριάδος. Μας φανέρωσε επίσης, ότι Εκείνος είναι ο Υιός του Θεού. Με τη δική Του Βάπτιση, αποκάλυψε και κάτι άλλο ακόμα, το μεγάλο και σπουδαίο Μυστήριο του Αγίου Βαπτίσματος. Με απλά λόγια, ο Χριστός μας βαπτίζεται στον Ιορδάνη για να βαπτίσει στη συνέχεια εμάς στο Άγιο Πνεύμα και έτσι να σημαδέψει μια για πάντα τη ζωή μας, αφού με τη βάπτισή μας παύουμε πλέον να είμαστε άνθρωποι χοϊκοί, υλικοί και σαρκικοί. Μπορούμε να γίνουμε πλέον επίγειοι Άγγελοι και ουράνιοι άνθρωποι. Μπορούμε να γίνουμε υιοί Θεού και κληρονόμοι της Βασιλείας Του. Αμήν.