Ο Άγιος Γερμανός γράφει για την αγία Ζώνη τα εξής:" Της Ζώνης εκείνης, που ωραία και σεμνά στόλιζε την κιβωτόν του Θεού, δηλαδή την Μαρία.
Εκείνης της Ζώνης, η οποία πολλές φορές βρεχόταν από τις καθαρές σταλαγματιές του γάλακτος της Πανάχραντης Θεοτόκου.
Και
κανένας από τους μεμψίμοιρους ας μη θεωρήσει ανάρμοστο που θα μιλήσουμε
και θα υμνήσουμε τα άψυχα, όπως είναι η Τιμία Ζώνη, σαν έμψυχα.
Τα ίδια ισχύουν και για την Τιμία Εσθήτα της.
Ο δε Μέγας Φώτιος γραφει:" Της οποίας( Θεοτόκου)και το ένδυμα αφενός για αναχαίτιση των πολιορκητών και αφετέρου ως φρουρά των πολιορκημένων, εγώ και μαζί μου όλη η πόλη, περιφέραμε αυθόρμητα και εθελούσια˙ κατά τη λιτανεία που κάναμε, εξαιτίας της ανείπωτης φιλανθρωπίας, και της Μητρικής θαρραλέας ικεσίας.
Όταν
κάποιο αγγείο έλθει για λίγο σε επαφή με ευωδιαστό μύρο και όταν ακόμη
αδειάσει, ξέρουμε ότι κρατά την ευωδία για πολύ καιρό.
Τί
θα μπορούσε να πει κάποιος για τη Ζώνη, που περιτύλιγε το καθαρώτατο
και παναμώμητο σώμα της Θεοτόκου, που ήταν πραγματικά ακένωτο και θείο
μύρο;
Δεν θα διατηρούσε αιωνίως την ευωδία των ιαμάτων και θα γέμιζε με αυτήν όσους θα την πλησίαζαν με πίστη και πόθο;
Όχι ευωδία γάλακτος, αλλά ευωδία θεία και πανσεβάσμια· ευωδία που γρήγορα απομακρύνει τα πάθη της ψυχής και του σώματος.
Και
αν το άψυχο αγγείο, όπως είπαμε, που ήλθε σε επαφή με το άψυχο μύρο,
παίρνει από την ποιότητά του, τι θα πούμε, για τη Ζώνη, που ακούμπησε
την έμψυχη κατοικία του Θεού Λόγου, δηλαδή τη Θεοτόκο;
Δεν πρέπει να τρέξουμε;
Δεν πρέπει να προσκυνήσουμε;
Δεν πρέπει να ζητήσουμε απ’ αυτήν την ολοκληρωτική κάθαρση της ψυχής και του σώματος;
Δεν πρέπει να μιλήσουμε μαζί της σαν να είναι ζωντανή και να της προσφέρουμε δοξολογικούς ύμνους; Αυτό ας κάνουμε τώρα".
Τα ίδια ισχύουν και για την Τιμία Εσθήτα της.
Ο δε Μέγας Φώτιος γραφει:" Της οποίας( Θεοτόκου)και το ένδυμα αφενός για αναχαίτιση των πολιορκητών και αφετέρου ως φρουρά των πολιορκημένων, εγώ και μαζί μου όλη η πόλη, περιφέραμε αυθόρμητα και εθελούσια˙ κατά τη λιτανεία που κάναμε, εξαιτίας της ανείπωτης φιλανθρωπίας, και της Μητρικής θαρραλέας ικεσίας.
Και
ο Θεός κάμφθηκε και ο θυμός έφυγε και ελέησε ο Κύριος την κληρονομία
Του. Πράγματι, ένδυμα της Μητέρας του Θεού είναι αυτή η Πάνσεπτη Στολή.
Αυτή
περικύκλωνε τα τείχη και με τον άρρητο λόγο Της έτρεπε τους εχθρούς σε
φυγή. Αυτήν περιζωνόταν η πόλη και η οχύρωση των εχθρών διαλυόταν, σαν
να είχε δοθεί διαταγή.
Με Αυτήν η πόλη στολιζόταν, και με την ελπίδα που είχαν όσοι Την περιέφεραν, έφευγε η εχθρότητα.
Με Αυτήν η πόλη στολιζόταν, και με την ελπίδα που είχαν όσοι Την περιέφεραν, έφευγε η εχθρότητα.
Όταν
περιδιάβηκε το τείχος η Παρθενική Στολή, και οι βάρβαροι αποκαμωμένοι
διέλυσαν την πολιορκία και λυτρωθήκαμε από την κατάκτηση που περιμέναμε,
τότε αξιωθήκαμε της ανέλπιστης σωτηρίας.»