Για το ανδρόγυνο: «αλλήλων τα βάρη βαστάζετε»(Γαλάτ. 6, 2)
Άλλο καλύτερον δεν είναι εις την γυναίκα
ωσάν όπου να έχει υπομονή και ταπείνωση. Και, αν τύχει και έχει κακόν
άνδρα, να υπομένει και να ευχαριστεί τον Θεό περισσότερο από τις άλλες,
διότι έχει μισθό πολύν εις την ψυχή της και πάντα με γλυκά λόγια να τον
παρηγορεί και να στοχάζεται πως και αυτός αγανακτεί και κινδυνεύει την
ζωή ημέρα και νύκτα, διά να την φυλάξει. Και αν έχει και ο άνδρας κανένα
ελάττωμα, να τον υποφέρει και να μην τον πικραίνει, άνθρωπος είναι και
αυτός, δεν είναι άγγελος. Και να ενθυμάται πάντα τις καλοσύνες του και
να συλλογίζεται και τις δικές της κακοσύνες. Ομοίως και εσύ ο άνδρας,
όταν σου τύχει κακή γυναίκα, πρέπει να υπομένεις και να ευχαριστείς τον
Θεό, διότι έχεις μισθό μεγάλο εις την ψύχη σου και, αν σου πταίσει
καμμίαν φορά, μη την συνερίζεσαι και στοχάσου και τις καλοσύνες της.
Ακόμη συλλογίσου και τα δικά σου τα ελαττώματα.
Πάλιν εσύ, γυναίκα, έχεις περισσότερο χρέος από τον άνδρα να ανατρέφεις τα παιδιά σου και να τα νουθετείς εις τα καλά έργα.
Γονείς και παιδιά.
Ένα δένδρο, αν το κόψεις, ευθύς
ξεραίνονται τα κλαριά, ενώ αν ποτίζεις την ρίζα, στέκονται δροσερά τα
κλωνάρια. Ομοίως είστε και οι γονείς σαν το δένδρο και όταν ποτίζεται ο
πατέρας και η μητέρα, που είστε η ρίζα των παιδιών, με νηστείες,
προσευχές, ελεημοσύνες, με καλά έργα, φυλάγει ο Θεός τα παιδιά σας. Όταν
ξεραίνεστε οι γονείς με τις αμαρτίες, θανατώνει ο Θεός τα παιδιά σας
και σας βάνει εις την κόλαση μαζί τους.
Είναι μια μηλιά και κάνει ξινά μήλα.
Εμείς τώρα τί πρέπει να κατηγορήσουμε, τη μηλιά ή τα μήλα; Τη μηλιά.
Λοιπόν κάνετε καλά εσείς οι γονείς, που είστε η μηλιά, να γίνονται και
τα μήλα γλυκά.
Δεν είναι κατάρα η ακούσια ατεκνία, ούτε λόγος διαζυγίου.
Ακόμη να προσέχετε οι άνδρες να μη
κοιτάζετε τες γυναίκες σας με άγριο μάτι διά πολλές αιτίες, μάλιστα πως
δεν κάνουν παιδιά και λέγετε τάχα πως έχετε κατάρα. Ακούσατε να σας
ειπώ: τον παλαιόν καιρόν ο Διάβολος έβαλε σκοπό να χαλάσει τον κόσμο και
έβανε μίσος εις τα ανδρόγυνα, για να μη κάνουν παιδιά να αυξηθεί ο
κόσμος, και έτσι οι άνθρωποι δεν έκαναν παιδιά, αλλ’ ούτε φρόντιζαν διά
να υπανδρεύονται και κινδύνευε να χαθεί ο κόσμος.
Τότε ο Θεός, θέλοντας να λείψει αυτό το
διαβολικό κακό, πρόσταξε ότι όποιος δεν κάνει παιδιά, είναι κατηραμένος.
Διά τούτο και μόνον τον είπε ο Θεός αυτόν τον λόγο, διά να χαλάσει τον
σκοπό του κατηραμένου Διαβόλου. Λοιπόν τώρα δεν έχετε κατάρα όσοι δεν
κάνετε παιδιά και μη λυπάσθε, αλλά χαίρεσθε, όπου γίνεται το θέλημα του
Θεού και όχι το δικό σας και μάλιστα εκείνοι που έχουν παιδιά είναι
σκλάβοι και κατά τη ψυχή και κατά το σώμα. Και να φυλάγεσθε να μη κάμετε
σαν κάποιοι ανόητοι και τρελλοί, που επειδή δεν γέννησαν παιδιά οι
γυναίκες τους, τις χώρισαν και πήραν άλλες. Ο Διάβολος θέλει να
χωρίζονται τα ανδρόγυνα και όχι ο Θεός. Έτσι λέγει και ο Νόμος: Κανένα
άλλο αίτιον δεν τους χωρίζει εκτός αν ξεπέσουν εις πορνεία. Και όποιος
διά άλλο αίτιον χωρίζει την γυναίκα του και πάρει άλλην θα κριθεί ως
μοιχός, χειρότερος από τον πόρνο, και πρόκειται να πάει εις την Κόλαση.
Οικογενειακό Εικονοστάσι και αγωγή παιδιών.
Να κάνεις μίαν εικόνα του Χριστού, της
Παναγίας, του Προδρόμου, να έχεις και τον Άγιο του παιδιού σου και όταν
το παιδί σου σηκώνεται από τον ύπνο να σου γυρεύει ψωμί, μην του δίνεις,
μόνο να πάρεις το ψωμί, να το βάλεις εμπρός εις την εικόνα του Χριστού
και να του πεις: Εγώ, παιδί μου, δεν έχω ψωμί, ο Χριστός έχει. Σήκω να
κάνεις τον Σταυρό σου να παρακαλέσουμε τον Άγιόν σου να παρακαλέσει τον
Χριστόν να σου το δώσει. Και έτσι το παιδί παρακινείται διά την αγάπη
του ψωμιού και ευθύς όπου ξυπνά, τον Άγιόν του βλέπει. Βλέποντας τότε ο
Διάβολος το παιδί πως έχει την ελπίδα του εις τον Χριστό και εις τον
Άγιόν του, κατακαίεται και φεύγει. Κι έτσι να συνηθίζετε τα παιδιά σας,
να τα παιδεύετε από μικρά, διά να συνηθίζουν εις τον καλόν δρόμο.