Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σάμου και Ικαρίας κ.κ Ευσέβιου
Πολύ συζητηση γινεται για το πρόσωπο του Ιούδα και μαέιστα για το θέμα της ενοχής του. Καάποιοι υποστηριίζουν ότι ο Ιουδας ηταν προορισμένος να προδωώσει τον Ιησού και γι’ αυτό δεν φέρει ευθύνη.
Αλλοι, μιμουμενοι αρχαίους αιρετικούς, φθανουν στο σημείο
να λεγουν ότι πρεπει να αποδωσουμε κι ευγνωμοσύνη στον Ιούδα
διότι με την προδοσία του συνετελεσε στην πραγματοποίηση του
σταυρικού θανατου του Χριστού και της λυτρωσεώς μας από την
αμαρτία. Όλα αυτά κι άλλα ακόμα που ακούγονται τον τελευταίο
καιρό, μας δινουν την αφορμή να ασχοληθούμε κι εμείς σημερα με το
προσωπο του Ιούδα και να δωσουμε απαντησεις σε πέντε βασικες
ερωτησεις.
Ερωτηση πρώτη. Γιατί ευθυνεται ο Ιουδας για την προδοσία αφού όλα αυτά τα γεγονότα ηταν προφητευμένα;
Ακούν μερικοί να λεγει η Αγία Γραφή «Ίνα πληρωθή το ρηθεν υπό
του Κυρίου διά του Προφητου λεγοντος», οπότε νομιζουν ότι
επειδή κάτι εχει ήδη προφητευθεί άρα ειναι προορισμένο και να
γινει. Οριστε λεγουν, ο Ιουδας ειναι αθώος γιατί με τις
ενεργειές του επαληθευσε όσα ο Κυριος είχε προεγραψει διά των
Προφητων του. Εάν εμβαθυνουμε ομως στην ερμηνεία των Γραφων,
τότε θα καταλαβουμε ότι οι προφητείες, που ομιλούν για τον Ιούδα
δεν εγραφησαν για να γινει προδοτης, κι έτσι να τις
επαληθεύσει αλλά διότι θα εγενετο, και γι’ αυτό εγραφησαν. Ο
Θεός προγνωριζει τα πάντα και οι προφητείες περί Ιούδα
εγραφησαν διότι αυτος ο Ιουδας το επροκαλεσε κι όχι γιατί ο
Θεός ήθελε να γινει προδοτης. Επομενως η προγνωσις του Θεού δεν
εμποδιζει την ελευθερία του ανθρωπου ούτε καταργεί το
αυτεξούσιο. Εμείς σκανδαλιζομεθα γιατί δεν καταλαβαίνουμε
ότι η προφητεία του Θεού εξαρταται από την προδοσία του Ιούδα κι
όχι η προδοσία από την προφητεία, οπως λανθασμένα νομιζουμε.
Ερωτηση δεύτερη. Γιατί ο Χριστος εκαλεσε τον Ιούδα να γινει μαθητης του αφού ως Θεός προεγνωριζε την πτώση του;
Ο Κυριός μας από τον ευρύ κυκλο των μαθητων του επελεξε
δωδεκα, τους οποίους ονομασε αποστολους του. Οταν ο Ιουδας
συγκαταλεχθηκε μεταξύ των δωδεκα ηταν αξιος της εκλογης.
Αποδειξις τουτου ειναι ότι ο Κυριος τον απεστειλε μαζί με τους
αλλους μαθητες να κηρυξει και του εδωκε την εξουσία να
επιτελεί θαύματα και να εκβαλλει δαιμονια. Επισης το γεγονος
ότι τον εθεσε οικονόμο της μικρης ομαδος τους φανερωνει ότι
ηταν καλος κι είχε πολλες ικανοτητες. Δυστυχως ομως ο Ιουδας
δεν φανηκε αξιος της αγαπης, της τιμης και της εμπιστοσυνης
που του εδειξε ο Κυριος. Εξεπεσε της θεσεώς του από την στιγμη που
θεληματικά παρεδωσε την ψυχή του στα θανατηφόρα πάθη της
φιλαργυρίας, της ζηλοφθονίας και της υποκρισίας.
Ο Θεός σεβεται την ελευθερία μας και δεν δυσκολεύει κανεναν
και σε ολους δινει ευκαιρίες για να γινουν καλυτεροι και να
φθασουν στην αγιοτητα. Και στην περιπτωση του Ιούδα, ο Κυριος
εφροντισε με πολλούς τροπους να τον βοηθησει αλλά δυστυχως ο
Ιουδας «ουκ ηβουλήθη συνιεναι».
Ερωτηση τρίτη. Τι εκαμε ο Χριστός για να προλαβει την πτώση του Ιούδα;
Οπως προειπαμε ο Κυριος μετήλθε τα πάντα, για να αποτρεψει
τον Ιούδα από την πτώση και να τον εμποδισει να φθασει στο
καταντημα που κατηντησε. Μαρτυρίες περί τουτου μας διασωζουν
οι ευαγγελιστες.
α. Διαβαζουμε στον Ευαγγελιστή Ιωάννη ότι μετά την αναπτυξη
του μεγαλου θεματος της θείας Κοινωνίας κι αφού πολλοί εφυγαν
σκανδαλισμενοι μη μπορωντας να δεχθούν τον λόγο, ο Κυριος
κλείνει την διδασκαλία του ως εξης: «Ουκ εγώ υμας τους δωδεκα
εξελεξαμην, και εξ υμων εις Διαβολος εστιν;». Ο Ιουδας ηταν
παρων και ασφαλως ακουσε τον λογον αυτον του Κυρίου. Δεν
συγκλονιστηκε ομως, ούτε μεταμεληθηκε, ούτε μετανόησε.
β. Προ του Μυστικού Δείπνου κατά την ώρα της νιψεως των ποδων
των μαθητων, ο Κυριος μεταξύ των αλλων είπε και τα εξης: «Και
υμείς καθαροί εστε, αλλ’ ουχί παντες· ήδει γαρ τον παραδιδόντα
αυτον· διά τούτο ειπεν· ουχί παντες καθαροί εστε». Ασφαλως ο
Ιουδας ακουσε τον λόγον αυτόν όπως επίσης δεχθηκε να του νιψει ο
Κυριος τους ποδας κι ομως η καρδιά του δεν συγκινηθηκε, ούτε στα
ματια του εμφανισθηκαν δακρυα μετανοίας.
γ. Την ώρα του Μυστικού Δείπνου ελαβε χώρα και ο εξης
διαλογος μεταξύ του Κυρίου και του Ιούδα: «Οψίας δε γενομενης
ανεκειτο μετά των δωδεκα, και εσθιοντων αυτων ειπεν·…Ο μεν Υιός
του ανθρωπου υπαγει καθως γεγραπται περί αυτου· Ουαί δε τω
ανθρώπω εκείνω δι’ ου ο υιός του ανθρωπου παραδιδεται· καλον ην
αυτώ ει ουκ εγεννήθη ο ανθρωπος εκείνος. Αποκριθείς δε
Ιουδας ο παραδιδούς αυτον είπε· μήτι εγώ ειμί, ραββί; και ο
Κυριος τον αποκαλυπτει λεγων· «Συ ειπας», δηλαδή μαλιστα,
οπως λεγεις, εσύ εισαι.
Οπως βλεπετε αδελφοί μου, ο Κυριός μας, ούτε για μια στιγμη δεν
σταματησε να νουθετεί, να υπενθυμιζει, να απειλεί τον Ιούδα.
Λίγο ηταν αυτό που του είπε, το «Καλυτερο θα ηταν να μην είχε
γεννηθεί»;
Ο Θεοφυλακτος, ερμηνεύοντας τα λογια του Κυρίου, λεγει ότι
η ανυπαρξία ειναι προτιμοτερη από την αμαρτία. Κι αυτό γιατί ο
ανθρωπος με την προαιρεσή του και με την ραθυμία του εφερε την
κακία στην υπαρξή του κι έτσι φανηκε αχαριστος απεναντι στις
μεγαλες ευεργεσίες που ο Θεός του προσεφερε. Ο Κυριος λοιπον
προσπαθεί να συνεφερει τον Ιούδα από την αβυσσο της κακίας που
εχει βυθιστεί αλλά αυτος όχι μόνο δεν διορθωνεται
ελεγχομενος αλλά όλο και περισσοτερο σκληρυνει την καρδιά του
με την υποκρισία και την διαστροφή της αμαρτίας.
Ο ιερος Χρυσοστομος θαυμαζοντας την μακροθυμία και
ανεξικακία του Κυρίου μας και τις συνεχείς προσπαθειες που
εκαμε για να μαλαξει την καρδιά του Ιούδα αναφωνεί: «Βαβαί της
αναισχυντίας, Ιούδα! ακόμα και θηρίο αν ηταν παρον, θα είχε
γινει πραοτερο».
Το αποκορυφωμα ομως της μακροθυμίας του Κυρίου και της
αναισχυντίας του Ιούδα το παρακολουθούμε στην συγκλονιστική
σκηνή της Γεσθημανή, οπου ο Ιουδας πλησιασε τον Κυριο και είπε:
«Χαίρε ραββί, και κατεφιλησεν αυτον»! Με ένα διαβολικό φιλημα
παρεδωσε τον διδασκαλον του! Η γεμάτη παραπονο φωνή του Κυρίου,
«Εταίρε εφ’ ω παρει;», δεν ραγισε την παγωμένη καρδιά του
προδότη μαθητή; Γιατί ηρθες εδώ Ιούδα; Αγαπας τον διδασκαλον
σου και τον καταφιλείς; Τότε προς τι οι στρατιωτες μετά μαχαιρων
και ξυλων; Ηλθες για να παραδωσεις τον διδασκαλο; Τότε προς τι
το φιλί; Γιατί τόση υποκρισία και αναλγησία και αναισχυντία;
Ποιος λοιπον που εχει σώας τας φρενας μπορεί να υποστηριξει
ότι ευθυνεται ο Θεός για την επαίσχυντον πραξιν του Ιούδα; Ο
Κυριος τα πάντα εκαμε για να σωσει τον Ιούδα, αυτος ομως
τυφλωμενος και κυριευμενος από τα πάθη του καταστραφηκε. «Ο δε
παράνομος Ιούδας ουκ ηβουλήθη συνιεναι»!
Ερωτηση τεταρτη. Ο Ιουδας εβλαψε με την προδοσία ή ωφελησε, και εάν ωφελησε γιατί κατηγορείται;
Απαντά ο ιερος Χρυσοστομος: «Ας προσεξουμε, διότι δεν ειναι
αθώος ο Ιουδας επειδή εγινε αιτία του θανατου του Κυρίου με
τον οποίο σωθηκε η οικουμένη, αλλά μυρίων κολασεων αξιος. Την
σωτηρία μας δεν την εργασθηκε ο Ιουδας με την προδοσία του αλλά ο
Χριστος με την σοφία του, που δυναται να μετατρεπει τις
πονηρίες μας σε αγαθό.
Αλλά λεγουν· και εάν ο Ιουδας δεν τον επροδιδε καποιος αλλος
θα τον επροδιδε. Διότι, εάν επρεπε να σταυρωθεί ο Χριστος,
καποιος επρεπε να τον προδωσει, αυτος δε ο καποιος θα ηταν ενας
ανθρωπος, και αν παντες ησαν αγαθοί, δεν θα εγενετο η σωτηρία.
Μη γενοιτο. Διότι ο πανσοφος Θεός εγνωριζε πως να
τακτοποιησει την σωτηρία, εστω και αν ησαν ολοι αγαθοί.
Διότι ειναι πλούσιος σε Σοφία και ακαταληπτος. Και τα λεγομεν
αυτά, διά να μη νομισει κανείς ότι ο Ιουδας προσεφερε κάτι καλό
στην σωτηρία μας ή ότι δηθεν οικονομίας υπηρετης εγενετο».
Ερωτηση πεμπτη. Αφού ο Ιουδας μετεμελήθη και επεστρεψε τα
τριακοντα αργυρια γιατί τον κατηγορούμε;
Σκανδαλιζονται μερικοί γιατί θεωρούμε ενοχο τον Ιούδα αν
και αυτος επεστρεψε τα αργυρια και ομολογησε «Ημαρτον
παραδούς αίμα αθώον». Η απαντησις ειναι απλη. Ο Ιουδας
μετεμελήθη, αλλά ενωπιον των Ιουδαίων. Ο Ιουδας είχε
αμαρτησει σε αυτον τον ιδιο τον Κυριο. Δεν ζητησε λοιπον
συγγνώμη από τον Κυριο, από τον μόνο εξαλλου που εχει την δυναμη
να συγχωρεί αμαρτίες. Και σαν να μην εφτανε αυτό, η δαιμονική
απελπισία κατελαβε την καρδιά του Ιούδα και τον οδηγησε στην
αυτοκτονία. Ο Αγιος Γρηγοριος Νυσσης λεγει ότι αν ο Ιουδας δεν
εσπευδε να γινει δημιος του εαυτου του, τότε δεν θα είχε καμει
την αμαρτία του ασυγγνωστον. Κι αν είχε προσπεσει και είχε
ζητησει το ελεος του Κυρίου τότε θα είχε συγχωρηθεί.
Και ο ιερος Χρυσοστομος λαμβανει αφορμή από το τραγικό
τελος του Ιούδα και μας διδασκει να μην απελπιζομαστε: «Μηδείς
τοίνυν, αγαπητοί, απογινωσκέτω της εαυτου σωτηρίας· ουκ
εστι φυσεως τα της πονηρίας· προαιρεσει τετιμημεθα και
ελευθερία. Τελωνης ει; δυνασαι γενεσθαι Ευαγγελιστης.
Βλασφημος ει; δυνασαι γενεσθαι Αποστολος. Ληστης ει; δυνασαι
παραδεισον συλησαι. Μαγος ει; δυνασαι προσκυνησαι τον
Δεσποτην. Ουκ εστιν ουδεμία κακία μετανοία μη λυομένη».
Αν λοιπον ο Ιουδας ζητούσε την συγχωρηση από τον Κυριο τότε,
οπως και ο Πετρος, θα αποκαθιστατο κι αυτος στο αποστολικό του
αξιωμα και θα αποτελούσε για ολους εμας απαραμιλλο προτυπο
μετανοίας. Η μεταμελεια του Ιούδα δεν είχε σχέση με την
μετανοια, γιατί το κινητρο της ηταν ο πληγωμενος εγωισμος κι
όχι η συντριβή, ως εκφραση ταπεινωσεως. Η μεταμελεια δεν
σωζει. Ο Χριστος σωζει. Και ο δρομος που οδηγεί κοντά στον Χριστο
ειναι αυτος της μετανοίας και ταπεινωσεως, που απόψε με το
ιδιο το παραδειγμα του μας διδαξε ο Κυριος μας με την νίψη των
ποδων των μαθητων του. Αν ειμαστε γνησιοι μαθητες του ταπεινού
Ιησού, τότε γιατί ακόμα δουλεύουμε στα εγωιστικά θεληματά
μας και σκληρυνουμε την καρδιά με την υποκρισία και την
αδιαφορία μας;
Αδελφοί μου,
Η τραγική καταληξη του Ιούδα και η φοβερή πτώση του πρεπει να
συγκλονισει τις καρδιές μας. Μην μενουμε μακριά από τον Κυριό
μας. Όσο κι αν εχουμε αμαρτησει μην αδιαφορησουμε αλλά ας
πλησιασουμε με δακρυα ταπεινωσεως και μετανοίας τον Κυριό μας
κι ας ζητησουμε από αυτον να ανακαινισει την υπαρξή μας με το
αχραντο αίμα του, παρεχοντας μας την συγχωρηση και την δυναμη να
αγωνισθούμε να μείνουμε μακριά από τα αμαρτωλά φρονηματα της
σαρκος.
Μην δικαιολογούμεθα. Μην λέμε ότι εχουμε χρόνο. Τώρα ειναι ο
καιρος της σωτηρίας. Μην λέμε ότι εγώ δεν έχω αμαρτίες. Κανείς δεν
είναι αναμάρτητος. Μην λέμε ότι εγώ τα λέγω απ’ ευθείας στον Χριστό και
δεν πηγαίνω να εξομολογηθώ. Ο Κύριος στους Αποστόλους του έδωσε την
εξουσία να συγχωρούν τις αμαρτίες κι αυτή την χαρισματική εξουσία οι
Απόστολοι την έδωσαν στους διαδόχους τους, τους Επισκόπους. Ο Επίσκοπός
σας και οι Ιερείς σας, φορώντας το λέντιον της Ιερωσύνης του Χριστού,
περιμένουν κάθε πεφορτισμένο και κοπιώντα αυτού εδώ του κόσμου για να
θεραπεύσουν την τραυματισμένη ψυχή του με την σωστική χάρη του
Θεανθρώπου Λυτρωτού μας. Αυτές τις άγιες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος ας
στρέψουμε τα βλέμματά μας στον Χριστό. Αυτός είναι η σωτηρία μας. Ας
προετοιμασουμε την καρδιά μας με την εξομολογηση, την
μετανοια, και τα έργα αγαπης, και τότε θα απολαύσουμε κι εμείς την
αγάπη του Κυρίου, που θα μας προσφερει με την σταυρική του θυσία
και την Αναστασή του.
Ο ιερος υμνογραφος θα μας προτρεψει απόψε: «Κανενας από
τους πιστους να μη μείνει αμετοχος από το Δεσποτικό δείπνο.
Κανενας απολυτως να μην προσελθει στην αγία τραπεζα με τον
υποκριτικό δόλο του Ιούδα. Γιατί εκείνος, αν και δεχθηκε το
τμήμα του ψωμιού, ομως προχωρησε εναντίον του Αρτου της ζωής. Και
επιφανειακά μεν φαινοταν ως μαθητης, ενώ πραγματικά ηταν ο
φονιάς. Με τους Ιουδαίους μαζί χαιροταν υπερβολικά, αλλά και με
τους Αποστολους συνδεοταν και συγκατοικούσε. Ενώ μισούσε τον
Κυριο, ομως του εδινε φιλημα αγαπης και μ’ αυτό το σημάδι
πουλούσε Εκείνον, που μας εξαγορασε από την κατάρα, δηλαδή τον
Θεό και Σωτήρα των ψυχων μας».