Η Κυριακή μετά την Ανάληψη του Κυρίου έχει αφιερωθεί από την Εκκλησία στη μνήμη των 318 Αγίων Πατέρων, οι οποίοι αποτέλεσαν τα μέλη της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου.
Στις αρχές του 4ου αι. μ.Χ.
κι ενώ ο χριστιανισμός είχε πια ορισθεί ως η επίσημη θρησκεία του
Ρωμαϊκού Κράτους από τον Μέγα Κωνσταντίνο, μέσα στην Εκκλησία
εμφανίσθηκε μια διαφορετική διδασκαλία. Ένας επίσκοπος, ο Άρειος,
προκαλούσε σύγχυση στους Χριστιανούς, καθώς δεν μπορούσε να δεχθεί το
μυστήριο της Αγίας Τριάδας, ότι δηλαδή ο Θεός στη φύση του είναι Ένας,
αλλά Τριαδικός στα Πρόσωπα. Είναι ο Θεός Πατέρας, ο Θεός Υιός και ο Θεός
Άγιο Πνεύμα. Αυτός έλεγε ότι δεν μπορούν να υπάρχουν πολλοί θεοί και
γι΄ αυτό, με τη μικρή ανθρώπινη αλλά και περήφανη σκέψη του, πίστευε ότι
ο Χριστός είναι κτίσμα του Θεού. Μια τέτοια διδασκαλία αποτελούσε
πνευματική απειλή για τα μέλη της Εκκλησίας. Αυτή η διαφορετική
διδασκαλία ονομάζεται αίρεση.
Οι Χριστιανοί πίστεύουν ότι ο Χριστός
μάς λυτρώνει και μας σώζει από την αμαρτία, γιατί είναι αδιάσπαστα
ενωμένος με τον ουράνιο Πατέρα του. Άλλωστε, ο ίδιος μας βεβαιώνει στο
Ευαγγέλιο: Ἐγώ καί ὁ Πατήρ ἕν ἐσμέν.
Η αίρεση του Αρείου, έπρεπε να
καταδικασθεί άμεσα. Έτσι οι Επίσκοποι της Εκκλησίας ζήτησαν από τον
αυτοκράτορα, τον Μέγα Κωνσταντίνο, να καλέσει τους επισκόπους της
χριστιανικής εκκλησίας απ΄ όλον τον κόσμο, όλη την οικουμένη, όπου
απλωνόταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Πράγματι, ο αυτοκράτορας κάλεσε 318
Πατέρες, στη Νίκαια της Βιθυνίας, απέναντι από τη σημερινή
Κωνσταντινούπολη, το 325 μ.Χ. Εκεί, οι Πατέρες, με επικεφαλής τον Άγιο
Αθανάσιο, που είχε έρθει από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, καταδίκασαν
την αίρεση του Αρείου. Στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο συντάχθηκαν και τα
πρώτα 7 από τα 12 άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως.
Στην εικονογραφία της Εκκλησίας μας στο
κέντρο της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, και μεταξύ των Πατέρων, κάθεται ο
Άγιος Κωνσταντίνος, ο αυτοκράτορας που την συγκάλεσε.