ΑΓΙΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗ
-Γέροντα, πολλές φορές ,όταν μου κάνουν μια παρατήρηση
,νομίζω πως πρέπει να δώσω εξηγήσεις, και λέω: « ναι, έτσι είναι, αλλά…
».
-Τι το θέλεις το «αλλά» ; Το
«αλλά» δεν έχει … αλάτι και όλα τα αλλοιώνει με την κακή έννοια. Να λες:
«Ευλόγησον, με την ευχή σου άλλη φορά θα προσέχω».
-Γέροντα, όταν κάποιος βγάλη ένα λανθασμένο συμπέρασμα για μια ενέργειά μου, χρειάζεται να εξηγήσω πώς κινήθηκα;
-Αν έχης πνευματική δύναμη , δηλαδή ταπείνωση, να δεχτής ότι
έφταιξες και να μη μιλήσης. Άφησε να σε δικαιώση ο Θεός. Αν δεν μιλήσης
εσύ, θα μιλήση μετά ο Θεός. Βλέπεις ο Ιωσήφ, όταν τα αδέλφια του τον
πούλησαν, δεν είπε: «Είμαι αδελφός τους . δεν είμαι δούλος. Ο πατέρας
μου με αγαπούσε πιο πολύ από όλα τα παιδιά του» . Δεν μίλησε, και μετά
μίλησε ο Θεός και τον έκανε βασιλιά. Το νομίζεις, δεν πληροφορεί ο Θεός;
Και αν ο Θεός για το συμφέρον σου δείξη την αλήθεια, καλά. Αν όμως δεν
την δείξη, πάλι για το συμφέρον σου θα είναι. Όποτε σε αδικεί κάποιος ,
να σκέφτεσαι ότι δεν σε αδικεί από κακία, αλλά επειδή έτσι είδε τα
πράγματα. Ύστερα, αν δεν έχη κακία, ο Θεός θα τον πληροφορήση, θα
καταλάβη ότι αδίκησε και θα μετανοήση. Μόνον όταν υπάρχει κακία δεν
πληροφορεί ο Θεός, γιατί η συχνότητα στην οποία εργάζεται ο Θεός είναι
ταπείνωση- αγάπη.
-Κάνει , Γέροντα, να ζητάω εξηγήσεις μετά από μία παρεξήγηση;
-Χάλασε ο λογισμός σου;
-Όχι.
– Αν δεν χάλασε ο λογισμός σου , δεν χρειάζεται να σου
εξηγήση ο άλλος. Αν χάλασε ο λογισμός σου, καλό είναι να δοθεί μία
εξήγηση , για να μην χαλάση περισσότερο.
-Γέροντα, αν δεν εξηγής, για να δικαιολογήσης τον εαυτό σου, αλλά λες πώς αντιμετώπισες ένα περιστατικό ,πώς κινήθηκες κ.λ.π.;
-Δεν χρειάζεται . Καλύτερα να λες « ευλόγησον » και να μην
εξηγής. Εκτός αν σου ζητήσουν να δώσης εξηγήσεις. Τότε ταπεινά να πης
πώς έγινε.
-Δηλαδή , Γέροντα, πότε πρέπει να εξηγή κανείς;
-Όταν πρόκειται να για παρεξήγηση που αφορά άλλους, τότε
επιβάλλεται να εξηγήση κανείς, για να βοηθήση μια κατάσταση. Ή όταν
είναι κανείς ευαίσθητος, έχη και λίγο εγωισμό και μπορεί να καμφθή, αν
δεν μιλήση ,τότε καλύτερα είναι να εξηγήση πώς κινήθηκε.
-Μερικές φορές, Γέροντα, δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε την δικαιολογία από την εξήγηση.
-Η δικαιολογία δεν φέρνει ανάπαυση στην ψυχή, ενώ η εξήγηση φέρνει ανάπαυση και ειρήνη.