Η
κατάργηση της εξέτασης των μαθητών της Γ’ Λυκείου, στη μετάφραση του
γνωστού κειμένου των «Αρχαίων Ελληνικών»,έγινε αποδεκτή από πολλούς με
ενθουσιασμό.
Καταπολεμείται, εξήγγειλαν οι ταγοί της Παιδείας, το παρωχημένο παιδαγωγικό
μέσο της αποστήθισης, το οποίο αποτελεί μια διαδικασία στείρα,
που δεν προάγει το δημιουργικό στοχασμό.
Στην εποχή της προόδου εκβάλλεται από την εκπαίδευση η αποστήθιση,
γιατί ταυτίζεται με την παπαγαλία.
Όμως κάποτε, στους χρόνους της κλασσικής αρχαιότητας, κάποιοι αποστήθιζαν τον Όμηρο, για να καταφέρουν η λήθη να μην κατανικήσει τη σύνεση και την ανδρεία.
Κι άλλοτε,στους χρόνους τους βυζαντινούς, κάποιοι αποστήθιζαν το Ψαλτήρι,
για να κατευθυνθεί η κραυγή της αγωνίας και του πόνου τους,
ως θυμίαμα ενώπιον του Θεού.
Και μεταγενέστερα, στους χρόνους της οθωμανικής τυραννίας, κάποιοι αποστήθιζαν τον Ερωτόκριτο, για να καταφέρουν το τραγούδι τους
να παιδαγωγεί σε μια γλώσσα ζωντανή και ελεύθερη,ικανή να αντισταθεί
στους βάρβαρους φθόγγους των κατακτητών.
Η ομορφιά κι η αλήθεια ενός ποιήματος, μιας προσευχής ή ενός τραγουδιού,
δεν είναι δύσκολο να σε συνεπάρουν και να σε κάνουν να επιθυμήσεις
τούτα τα λόγια να γίνουν δικά σου•να τα ψελλίζεις μέσα από τη ψυχή σου•
να εκπηγάζουν μέσα από τα στήθη σου.
Και τελικά τούτα τα λόγια των προγενεστέρων, τα λόγια των πατέρων σου,
αυτά που αποστήθισες γιατί τ’ αγάπησες πολύ, γίνονται οι θεμέλιοι λίθοι
που σου επιτρέπουν να οικοδομήσεις πάνω τους, τις δικές σου λέξεις και τα δικά σου νοήματα.
Ας μη ξεγελιόμαστε. Το πρόβλημα της Παιδείας μας δεν είναι η αποστήθιση, αλλά ότι η γενιά μαςδεν έχει να προσφέρει στα παιδιά κάτι αληθινό, για ν' αγαπήσουν και να το κάνουν δικό τους.
Καταπολεμείται, εξήγγειλαν οι ταγοί της Παιδείας, το παρωχημένο παιδαγωγικό
μέσο της αποστήθισης, το οποίο αποτελεί μια διαδικασία στείρα,
που δεν προάγει το δημιουργικό στοχασμό.
Στην εποχή της προόδου εκβάλλεται από την εκπαίδευση η αποστήθιση,
γιατί ταυτίζεται με την παπαγαλία.
Όμως κάποτε, στους χρόνους της κλασσικής αρχαιότητας, κάποιοι αποστήθιζαν τον Όμηρο, για να καταφέρουν η λήθη να μην κατανικήσει τη σύνεση και την ανδρεία.
Κι άλλοτε,στους χρόνους τους βυζαντινούς, κάποιοι αποστήθιζαν το Ψαλτήρι,
για να κατευθυνθεί η κραυγή της αγωνίας και του πόνου τους,
ως θυμίαμα ενώπιον του Θεού.
Και μεταγενέστερα, στους χρόνους της οθωμανικής τυραννίας, κάποιοι αποστήθιζαν τον Ερωτόκριτο, για να καταφέρουν το τραγούδι τους
να παιδαγωγεί σε μια γλώσσα ζωντανή και ελεύθερη,ικανή να αντισταθεί
στους βάρβαρους φθόγγους των κατακτητών.
Η ομορφιά κι η αλήθεια ενός ποιήματος, μιας προσευχής ή ενός τραγουδιού,
δεν είναι δύσκολο να σε συνεπάρουν και να σε κάνουν να επιθυμήσεις
τούτα τα λόγια να γίνουν δικά σου•να τα ψελλίζεις μέσα από τη ψυχή σου•
να εκπηγάζουν μέσα από τα στήθη σου.
Και τελικά τούτα τα λόγια των προγενεστέρων, τα λόγια των πατέρων σου,
αυτά που αποστήθισες γιατί τ’ αγάπησες πολύ, γίνονται οι θεμέλιοι λίθοι
που σου επιτρέπουν να οικοδομήσεις πάνω τους, τις δικές σου λέξεις και τα δικά σου νοήματα.
Ας μη ξεγελιόμαστε. Το πρόβλημα της Παιδείας μας δεν είναι η αποστήθιση, αλλά ότι η γενιά μαςδεν έχει να προσφέρει στα παιδιά κάτι αληθινό, για ν' αγαπήσουν και να το κάνουν δικό τους.
π. Μιλτιάδης Ζέρβας