Ο Σταυρός που υψωνόταν πάνω από τα πλήθη εκείνη την εποχή ήταν
καλυμμένος με χρυσό και άργυρο και στολισμένος με πολύτιμους λίθους.
Κανείς όμως χρυσός, άργυρος ή πολύτιμος λίθος, δεν μπορεί να εξαφανίσει
το αρχικό νόημα του Σταυρού ως οργάνου ταπείνωσης, βασάνων και
εκτέλεσης, στο οποίο καρφωνόταν κάποιος, περιφρονημένος από όλους,
ασθμαίνοντας από τον πόνο και την δίψα. Έχουμε το θάρρος να
αναρωτηθούμε: αν πέθαιναν όλα αυτά τα χριστιανικά βασίλεια και οι
πολιτισμοί, αν η ήττα υποκαθιστούσε τη νίκη, δεν θα συνέβαινε αυτό
επειδή εμείς οι Χριστιανοί γίναμε τυφλοί μπροστά στο έσχατο νόημα και το
αληθινό περιεχόμενο του σημαντικότερου συμβόλου του Χριστιανισμού;
Αποφασίσαμε να κρύψει αυτό το νόημα ο χρυσός και ο άργυρος. Αποφασίσαμε
επίσης πως ο Θεός επιθυμεί την λατρεία του παρελθόντος. Τιμούμε τον
Σταυρό, τον υψώνουμε, ψέλνουμε την νίκη του Χριστού: δε σημαίνει αυτό
πάνω από όλα πίστη στο Σταυρωμένο και πίστη πως ο Σταυρός είναι ένα
σημείο φοβερής ήττας;
Καθότι ο Σταυρός γίνεται νίκη και θρίαμβος μόνο επειδή είναι ήττα, και μόνο στο μέτρο που γίνεται αποδεκτός ως ήττα.
Όχι,
ο Χριστός δεν εισήλθε στον κόσμο για να νικήσει με έναν εξωτερικό
τρόπο. Του προσφέρθηκε ένα βασίλειο, αλλά το αρνήθηκε. Ακόμη και τη
στιγμή που προδομένος πέθαινε, είπε: «ή
δοκείς ότι ου δύναμαι άρτι παρακαλέσαι τον πατέρα μου ,και παραστήσει
μοι πλείους ή δώδεκα λεγεώνας αγγέλων;» (Ματθ. 26,53 ) .
Ωστόσο ο Χριστός ποτέ άλλοτε δεν ήταν περισσότερο βασιλιάς παρά όταν ανέβηκε στο Γολγοθά, φέροντας στους ώμους του τον Σταυρό, ενώ το γεμάτο μίσος και χλευασμό πλήθος Τον περικύκλωνε. Ποτέ άλλοτε δεν ήταν εμφανέστερη η βασιλική εξουσία Του παρά όταν Τον έφερε ο Πιλάτος μπροστά στο πλήθος, ντυμένο την πορφύρα, καταδικασμένο σε θάνατο ως εγκληματία, με το ακάνθινο στεφάνι στο κεφάλι, και τον Πιλάτο να λέει στον εξαγριωμένο όχλο: «ίδε ο βασιλεύς υμών».
Ωστόσο ο Χριστός ποτέ άλλοτε δεν ήταν περισσότερο βασιλιάς παρά όταν ανέβηκε στο Γολγοθά, φέροντας στους ώμους του τον Σταυρό, ενώ το γεμάτο μίσος και χλευασμό πλήθος Τον περικύκλωνε. Ποτέ άλλοτε δεν ήταν εμφανέστερη η βασιλική εξουσία Του παρά όταν Τον έφερε ο Πιλάτος μπροστά στο πλήθος, ντυμένο την πορφύρα, καταδικασμένο σε θάνατο ως εγκληματία, με το ακάνθινο στεφάνι στο κεφάλι, και τον Πιλάτο να λέει στον εξαγριωμένο όχλο: «ίδε ο βασιλεύς υμών».
Μόνο
εδώ μπορούμε να δούμε ολόκληρο το μυστήριο του Χριστιανισμού, επειδή η
νίκη του Χριστιανισμού βρίσκεται στη χαρούμενη πίστη πως εδώ, μέσα από
τον περιφρονημένο ,σταυρωμένο και καταδικασμένο άνθρωπο, η αγάπη του
Θεού άρχισε να φωτίζει τον κόσμο και άνοιξε ένα βασίλειο που κανείς δεν
έχει δικαίωμα να κλείσει.Ο καθένας μας λοιπόν πρέπει να δεχθεί το Χριστό
με όλη του την καρδιά, όλη του την ψυχή και όλη του την ελπίδα.
Ειδάλλως όλες οι εξωτερικές νίκες είναι χωρίς νόημα. ..… Παρόλα αυτά ο Σταυρός υψώνεται ακόμη, εκτίθεται και θριαμβεύει. «Σταυρός η ωραιότης της Εκκλησίας».
Επειδή σε όποιο σκοτάδι κι αν βρίσκονται οι άνθρωποι, όσο μεγάλος κι αν είναι ο θρίαμβος του κακού σ’ αυτόν τον κόσμο, η καρδιά μας γνωρίζει ακόμη και ακούει τα λόγια,«αλλά θαρσείτε,εγώ νενίκηκα τον κόσμον.»
Ειδάλλως όλες οι εξωτερικές νίκες είναι χωρίς νόημα. ..… Παρόλα αυτά ο Σταυρός υψώνεται ακόμη, εκτίθεται και θριαμβεύει. «Σταυρός η ωραιότης της Εκκλησίας».
Επειδή σε όποιο σκοτάδι κι αν βρίσκονται οι άνθρωποι, όσο μεγάλος κι αν είναι ο θρίαμβος του κακού σ’ αυτόν τον κόσμο, η καρδιά μας γνωρίζει ακόμη και ακούει τα λόγια,«αλλά θαρσείτε,εγώ νενίκηκα τον κόσμον.»
+π. Αλέξανδρος Σμέμαν