Μητροπολίτης Διοκλείας Κάλλιστος Ware
«Ο Θεός είναι αγάπη», δηλώνει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στην Α’ καθολική επιστολή του και συνεχίζει λέγοντας: «Δεν υπάρχει κανένας φόβος στην αγάπη, αλλά η τελεία αγάπη διώχνει το φόβο».
Η πραγματική αγάπη δεν προϋποθέτει αποκλειστικότητα ούτε ζήλεια. Η αληθινή αγάπη είναι ανοιχτή, όχι κλειστή. Ο Θεός είναι αγάπη.
Δεν υπάρχει φόβος στην αγάπη, επομένως ο Θεός δεν είναι η αγάπη του ενός, δεν είναι η αγάπη με την έννοια της φιλαυτίας, που στρέφεται στον εαυτό της.
Ο Θεός δεν είναι μια κλειστή μονάδα, δεν είναι καν μονάδα, αλλά ενότητα. Ο Θεός είναι αγάπη με την έννοια της κοινής αγάπης, της αμοιβαίας αγάπης τριών Προσώπων σε ένα.
Όταν οι πατέρες της Καππαδοκίας τον 4ο αιώνα περιγράφουν τον Θεό, χρησιμοποιούν τη λέξη κλειδί «κοινωνία», με την έννοια της συντροφικότητας, της σχέσης.
Όπως διερμηνεύει ο Μέγας Βασίλειος στο έργο του Περί Αγίου Πνεύματος, «η Ένωση της θεότητας βρίσκεται στην κοινωνία, αλληλο – περιχώρηση των Προσώπων».
Επομένως, αυτό είναι που εκφράζει το δόγμα της Αγίας Τριάδος: Ο Θεός αποτελεί κοινή αγάπη, όχι φιλαυτία. Είναι δεκτικότητα,συνδιαλλαγή, αλληλεγγύη, αυτο – προσφορά.
Αν ο Θεός είναι αγάπη, όχι φιλαυτία, αλλά αμοιβαία αγάπη, το ίδιο ισχύει τότε και για τον άνθρωπο. Ο Θεός είναι κοινωνία, σχέση.
Το ίδιο ισχύει και για τον άνθρωπο στην Τριαδική εικόνα του. Ο Θεός είναι δεκτικότητα,συνδιαλλαγή, αλληλεγγύη, δίνει τον εαυτό Του.
Το ίδιο ισχύει και για τον άνθρωπο, εφόσον ζει με τον Τριαδικό τρόπο, σύμφωνα με τη θεϊκή του εικόνα… Τούτο συνεπάγεται πως η λέξη που χαρακτηρίζει τον άνθρωπο δεν είναι το «εγώ», αλλά το «εμείς».
Αν λέμε διαρκώς «εγώ, εγώ, εγώ», τότε δεν συνειδητοποιούμε την πραγματική διάσταση της προσωπικότητάς μας.