Ο Θεός ως πατέρας όλων των ανθρώπων δέχεται κάθε αμαρτωλό
πίσω στην αγκαλιά Του. Δεν υπάρχει ανθρώπινη αμαρτία που ο Θεός να μην
τη συγχωρεί όταν ο άνθρωπος το θελήσει και το ζητήσει.
Για την Εκκλησία μεγαλύτερη αμαρτία
είναι η απελπισία, η αντίληψη ότι ο άνθρωπος μπορεί να κάνει κάτι που ο
Θεός δεν μπορεί να συγχωρήσει. Όμοια με τον Θεό, που ποτέ δεν παύει να
αγαπά και να συγχωρεί τον αμαρτωλό, πρέπει και οι άνθρωποι να
συμπεριφέρονται με ανάλογο τρόπο.Η ανταπόκριση ή όχι του ανθρώπου στην
αγάπη του Θεού δημιουργεί την κόλαση ή τον παράδεισο. Κόλαση είναι η ανικανότητά μου να αγαπήσω τον συνάνθρωπο, η αδυναμία μου να τον θεωρήσω ως αδελφό και φίλο.
Η αυτοκαταδίκη μου στην απομόνωση και τον ατομικισμό εισάγει την
εμπειρία της κόλασης. Ο Θεός δεν είναι τιμωρός. Τιμωρός γίνεται ο
εγωκεντρισμός μου, που μου στερεί την αίσθηση της οικειότητας με τον Θεό
και τον συνάνθρωπο. Μήπως ο πατέρας δεν κάλεσε και τον μεγάλο γιο για
να εισέλθει στη γιορτή και να ευφρανθεί; Ο ίδιος ο μεγαλύτερος γιος δεν
ήθελε και γι’ αυτό προγεύεται το μαρτύριο της κόλασης: να μην μπορεί να
συμμετάσχει στη χαρά, να ζει στον τόπο της αγάπης και να αρνείται να
αγαπήσει.
Κόλαση είναι ο αυτοακρωτηριασμός των υπαρκτικών μου δυνατοτήτων.
Ενώ είμαι δημιουργημένος για να αγαπώ και να αγαπιέμαι, αρνιέμαι την
αγάπη ως γνώμονα ζωής και έτσι η ζωή μου ολόκληρη μετατρέπεται σε βάσανο
και ταλαιπωρία. Όπως αριστοτεχνικά το συνόψισε ο Θεόδωρος Ντοστογιέφσκι
στο αριτούργημά του «Αδελφοί Καραμάζοφ», «κόλαση είναι το μαρτύριο του
να μην αγαπάς».Την κόλαση αυτή γεύεται καθημερινά ο έγκλειστος στη
φιλαυτία πεπτωκώς άνθρωπος. Εθελούσια αποκομμένος από κάθε βαθύ
υπαρξιακό δεσμό, βιώνει συνεχώς τη μοναξιά, την αποξένωση, την ανωνυμία.
Κόλαση είναι η ελεύθερη εκλογή του ανθρώπου να απομακρύνεται από τον
Θεό, την πηγή και το πλήρωμα της αγάπης.Αντίθετα, παράδεισος είναι η
ανταπόκριση στην αγάπη του Θεού, η εμπειρία της ένωσης μαζί Του.
Τελικά, παράδεισος και κόλαση είναι η στάση μας απέναντι στην
αγάπη. Η αποδοχή της είναι παράδεισος και ζωή. Η άρνησή της είναι
κόλαση και θάνατος. Η εκλογή επαφίεται στον άνθρωπο.
ΝΤΟΣΤΟΓΕΦΣΚΙ